7 Şubat 2019 Perşembe

çözünme hızına etki eden faktörler

Çözünme hızına etki eden faktörler

1. Çözünme hızına sıcaklığın etkisi:

Çay içerken dikkat etmişizdir çayımız sıcak iken şekerin çay içerisinde daha kolay çözündüğünü görmüşüzdür.

* Sıcaklık artıkça çözünme hızı artar.

*Sıcaklık azaldıkca çözünme hızı azalır.





Sıcaklıkları farklı miktarı aynı olan çözücün içine şeker karıştırıldığında sıcaklığı çok olan çözücünün daha fazla şeker çözdüğü görülür.

bağımsız değişken : çözücünün sıcaklığı

bağımlı değişken : çözünme hızı (çözünen şeker mikrarı)

kontrol edilen değişken: çözücünün miktarı

yukarıdaki sıcaklıkları farklı sıvılardan sıcaklığı çok olanın (50) şekeri çözme hızı  sıcaklığı az olandan (20) fazladır.

2. Çözünme hızına temas yüzeyinin etkisi:

Çözücü içinde çözünen maddenin yüzey alanı ne kadar küçük ise çözünme hızı o kadar çoktur.

Günlük hayatta hepimiz denemişizdir çayın içine atılan kesme şeker toz şekere göre daha geç çözünür.


bağımsız değişken: temas yüzeyi

bağımlı değişken: çözünme hızı

kontrollü değişken: sıvının sıcaklık

3. Çözünme hızına karıştırmanın etkisi:

Sıcaklıkları ve madde miktarları aynı olan çözeltilere konulan çözünen maddeyi karıştırma hızı artıkça çözünme hızı artar.






bağımsız değişken: karıştırma hızı

bağımlı değişken: çözünme hızı

kontrollü değişken: madde miktarı ve sıvının sıcaklığı

6 yorum:

  1. Sitede sadece 7 ve 8sinif konuları var bu da yetersiz

    YanıtlaSil
  2. suanlık 7. ve 8. sınıflar üzerinde çalışıyorum en kısa sürede 5. ve 6. sınıflarda hazır olacaktır.

    YanıtlaSil
  3. hoca bunu yazmamız için ödev vermişti hiçbirşey anlamamıştım çok iyi oldu ama çözünen maddenin tanecik boyutuna göre yaparmısınız



    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maddenin temas yuzeyi tanecik boyutuyla ayni islem demektir.2. Baslik altinda bakarsan yeterli olabilir

      Sil
  4. Aklıma takılan bir şeyi sormak istiyorum. İlk deneyde sıcaklığın etkisini gözlemleyebilmek için su miktarlarını, şeker oranlarını ve diğer malzemeleri eşit (özdeş) tutup yalnızca sıcaklığı değiştirerek gözlem yaptırmamız gerekmiyor mu? Hem sıcaklıklar hem de şeker miktarları farklı olursa kontrol değişkeni yalnızca su miktarı kalıyor. Bu da bize doğru bilgiye götürse bile öğrencilere yanlış yöntemle öğretilmiş olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ortaokulda tek bir değişken öğretiliyor

      Sil